eyemoviemuseum
centralstationamsterdam
amsterdam-surrouding
amsterdam-surrounding-bike
rentabike-fietsroutes
<< >>

FIETSROUTES

Routes
Een fietstocht door Amsterdam geeft u een verrassend en gevarieerd beeld van onze hoofdstad. U fietst gemakkelijk door de historische binnenstad en de andere stadswijken. Alleen op de fiets krijgt u een compleet beeld van Amsterdam, met een scala aan culturele bezienswaardigheden.

Verblijft u langer, dan kunt u ook de omstreken van Amsterdam gaan verkennen.

Wat te denken van een tochtje Vondelpark – Nieuwe Meer? Of een dagje fietsen in de omgeving van Castricum, ‘t Twiske, Marken, de Kennemerduinen of de Ronde Hoep?

Populaire fietsgebieden
• Zaanstad (Zaandam)
• Oostzaan
• Landsmeer
• Waterland (Broek in Waterland)
• Muiden
• Weesp
• De Ronde Venen (Abcoude)
• Diemen
• Ouder – Amstel (Duivendrecht, Ouderkerk aan de Amstel)
• Amstelveen
• Haarlemmermeer (Badhoevedorp)
• Haarlemmerliede en Spaarnwoude (Halfweg)

De fietsroutes in de regio zijn uitgegeven door organisaties als de ANWB, gemeenten, de Fietsersbond en de lokale VVV-kantoren. Daarnaast is er ook een zeer uitgebreide selectie websites, waarvan routes te downloaden zijn.

In het boekje “Alle fietsroutes in de regio Amsterdam + Kaart“ verkrijgbaar bij de BRUNA, treft u de 25 mooiste routes aan. Deze routes zijn ingetekend op een los bijgevoegde kaart (in kleur). Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de zogenaamde fietsknooppunten. Waar bewegwijzerde routes (van ANWB of Landelijk Fietsplatform) elkaar kruisen, zijn borden geplaatst met genummerde knooppunten. Routes zijn dus eenvoudig te volgen en naar eigen inzicht aan elkaar te knopen. Verder compacte toeristische achtergrondinformatie bij bezienswaardigheden en landschappen. Deze leuke stukjes geven informatie over bijvoorbeeld: de bestemming van het Markermeer, de herkomst van het woord voetangel, waarom de toren van Ransdorp geen spits heeft, het graven van het Noordzeekanaal en het ontstaan van de polder Ronde Hoep.

Geschiedenis fietsen
In de jaren 1930 – 1960 werd er in Amsterdam, net als in veel Europese steden, al veel gefietst. Met de opkomst van de auto in de jaren ‘60 en ‘70 nam dit middel van vervoer flink af. In de jaren ‘70 was dit voor Amsterdam reden om na te gaan denken over het in stand houden van het gebruik van de fiets.

De reden dat fietsen en Amsterdam hedendaags zo met elkaar verweven zijn, is dat in 1978 een gemeenteraad aantrad die koos voor een beleid tot behoud van de structuur van de stad, herstel van de oude stadswijken en het terugdringen van het autoverkeer ten gunste van de fiets en het openbaar vervoer.

In de jaren ’80 kwam het fietsbeleid langzaam op gang. Dat leverde veel discussie op over de inpassing van fietsvoorzieningen in de stad. De ruimte in Amsterdam is beperkt en er spelen vele belangen. Het resultaat van de discussies is tijdens een fietstocht door Amsterdam te zien.

Veel van de fietsvoorzieningen die u onderweg tegenkomt, zijn pas de laatste 15 jaar aangelegd. Door het doorvoeren van het fietsbeleid is het gebruik van de fiets in de oude stadswijken in de laatste jaren weer flink gegroeid; in deze wijken is de fiets nu voor de bewoners het belangrijkste vervoermiddel.